Tydliggörande pedagogik - för ökad självständighet i vardagen
Individ- och familjeomsorg
Vi alla behöver (i olika utsträckning) förberedelse, förutsägbarhet och en förståelse över vad som ska hända i olika aktiviteter i vårt liv. För personer med exempelvis autism och/eller en intellektuell funktionsnedsättning kan detta vara extra svårt och ibland omöjligt att skapa på egen hand. För att underlätta och tydliggöra vardagen så kan Tydliggörande pedagogik användas.
Genom att tydliggöra och kompensera för de svårigheter som kan uppstå så kan omgivningen bidra till en högre grad av självständighet och trygghet.
Tydliggörandet består bland annat genom att svara på frågorna:
Varför?
Vad?
Var?
Med vem?
När?
Hur ska det göras?
Hur länge?
Hur mycket?
Vad händer sedan?
Målet med tydliggörande pedagogik är att ge individen ökad kontroll över sin vardag och därmed öka funktionsförmågan. Detta görs exempelvis genom att miljöer, aktiviteter och uppgifter förklaras, utformas och görs förutsägbara på ett visuellt tydligt och strukturerat sätt.
Helena Carmesund är socionom i grunden, har över 20 års erfarenhet från kommunal socialtjänst, hon har arbetat som verksamhetschef på LSS boende inom Humana och är nu metodhandledare. Under föreläsningen beskriver Helena grunderna i tydliggörande pedagogik, vikten av förberedelser samt visar en del visuella exempel på “Hur” inom tydliggörande.
Den digitala föreläsningen är kostnadsfri och cirka en timme lång.
Kan du inte se föreläsningen live?
Registrera dig ändå, du får länken till den inspelade versionen i efterhand och kan se föreläsningen när det passar dig.
Föreläsare och moderator:
Dela video
Annat innehåll du kanske är intresserad av
Skydda ungdomar i tidig kriminalitet – insatser som gör...
Vad gör vi när en ungdom med koppling till kriminella nätverk placeras i HVB – men hotbilden...
Lågaffektivt bemötande (LAB) - mer än bara ett...
Hur bemöter vi en individ i stark affekt – i en vardaglig situation där relationen sätts på prov...
Motiverande samtal för att hjälpa individer till förändring
Hur stärker vi en individs egen drivkraft att ta steg mot förändring? Motiverande samtal (MI) är...
Alternativ till placering - intensivt stöd hemma till...
Vad krävs för att hjälpa en ungdom – inte bara som individ utan i hela sitt familjesystem? För...
Tidiga insatser för vuxna – möt samsjuklighet med ett...
Hur kan vi tidigt identifiera samsjuklighet och arbeta förebyggande för att stärka vuxna i en...
Starka team och fungerande samverkan – så lyckas kommuner...
Att ge rätt stöd till familjer med komplexa behov är en utmaning för många kommuner. När barn och...
Temadag - Stötta familjehem med anknytningsbaserat och...
Denna föreläsning är en del av Temadag Barn och unga där vi bjuder på hela fem föreläsningar...
Temadag - Bemöta och behandla flickor med...
Denna föreläsning är en del av Temadag Barn och unga där vi bjuder på hela fem föreläsningar...